Sunday 13 August 2017

Program PRRN (Public Research Network) 2017 - Zon Sarawak

Program Public Research Network telah diadakan pada 12 Ogos 2017 di Dewan Jubli UiTM Sarawak. Program tersebut anjuran bersama jabatan dan agensi Kerajaan seperti KPDNKK, SEDC, Kraftangan, FAMA, MARA, SKM, Pusaka dan MARDI. 

Program ini memperkenalkan satu khidmat (Penyelidikan dan Pembangunan) R&D untuk usahawan dan sayarikat-syarikat Usahawan Kecil dan Sederhana. (IKS). UiTM berperanan sebagai agensi pelaksana.


Konsep program ini ialah memberi bantuan dari segi R&D kepada syarikat-syarikat kecil dengan kos yang rendah dan mampu ditanggung oleh syarikat-syarikat yang mengambil bahagian.
Diskaun diberikan kepada syarikat-syarikat yang ingin membuat kaji selidik terhadap produk keluaran, mutu dan kualiti, sistem pengeluaran, pemasaran dan pelbagai cabaran dan masalah yang dihadapi oleh usahawan -usahawan kecil dan sederhana


Dalam model program tersebut, kumpulan-kumpulan dikategorikan dalam pelbagai bidang khusus seperti fashion dan jahitan, pengeluar produk makanan, produk kraftangan dan industri-industri yang terlibat dalam skop usahawan kecil dan sederhana.


Program diadakan sehari bersama -sama dengan usahawan dari pelbagai latar belakang perniagaan.
Usahawan-usahawan yang berkenaan boleh mangambil peluang ini memandangkan kos untuk R&D adalah tinggi di luar sana.


No comments:

Post a Comment