Friday 6 October 2017

Program Kesedaran Kepenggunaan Dan Majlis Perasmian Unit PPK1MS dan Kerjasama dengan PUKB

Program Kesedaran Kepenggunaan kepada warga penjaja dan peniaga Kecil PPK1MS Unit Tatau / Balingian / Selangau telah diadakan di Bintulu di Hotel Lihua pada 05 Oktober 2017

Antara hadirin yang turut serta dalam program tersebut.

Program selama sehari itu telah diisi dengan slot-slot ceramah dan taklimat daripada agensi-agensi seperti PNS (Perbananan Nasional) yang berkenaan dengan Business In Transformation) dan juga Pembiayaan perniagaan 'Food Truck', KPDNKK berkenaan dengan Hak-hak dan tanggungjawab pengguna, TRIBUNAL Pengguna dan Pihak bank-bank berkenaan dengan pembiayaan pernigaaan


KPDNKK Cawangan Bintulu sedang memberi taklimat.




Ucapan Preasmian oleh YB Datuk John Sikie Tayai, Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri (Undang-undang dan Adat Bumiputera) Sarawak.

Pihak YB Menteri berpesan agar menggunakan persatuan untuk sama-sama bergerak ke arah membangunkan warga penjaja dan peniaga di kawasan Tatau / Balingian dan Selangau.
Peniaga dan usahawan hendaklah menunjukkan peningkatan dalam usaha niaga dari hari ke hari. Ini adalah penting agar kita dapat menunjukkan kemajuan sebelum pihak-pihak tertentu menghulurkan bantuan seterusnya. "Help youself first before you expect somebody else helping you" tambahnya.


En Hafidz A Rahim, Timbalan Pengarah KPDNKK Sarawak sedang memberi sepatah dua kata kepada hadirin dan peserta.

Pihak agensi Kerajaan seperti KPDNKK sentiasa memberi bantuan dari segi penambahan ilmu, memberi kursus, seminat dan latihan kepada warga penjaja dan peniaga yang memerlukan.
Penjaja dan peniaga juga merupakan mata dan telingan bagi pihak kerajaan bagi mendengar permasalahan dan rungutan berkaitan dengan aktiviti dan perjalanan perniagaan sehari-hari. Ini termasuklah penyorokan stok, menaikkan harga keterlaluan, etika pernigaan yang tidak sihat dan sebagainya.


Cik Pn Vivisher berceloteh dengan peserta dalam menerangkan konsep Business in tarsformasi kepada peserta

Program tersebut juga diselitkan dengan perasmian Unit PPK1MS Tatau / Balingian / Selangau. Datuk John Sikie Tayai telah diberi penghormatan untuk menyampaikan watikah perlantikan kepada AJK-AJK Unit.
Dalam masa yang sama PPK1MS telah menandatangani Memorandum persefahaman dengan Persatuan Usahawan Kecil Bumiputera Bintulu bagi memacu usaha membangunkan keusahawanan dikalangan warga penjaja dan peniaga.
Antara lain isi kandungan Memorandum tersebut ialah :

A) Saling bantu membantu dan menyokong antara satu sama lain

 dalam segala aktiviti yang melibatkan  pembangunan dan memajukan penjaja dan usahawan dalam persatuan.

B) Saling berkongsi peluang dan manafaat yang disalurkan oleh 

pihak Kerajaan yang melibatkan kemajuan keusahawanan dan 

peniaga dalam persatuan.

C) Saling bekerjasama dan mewujudkan suasana harmoni 

dikalangan ahli –ahli persatuan melalui penganjuran aktiviti dan 

program yang berkaitan dan yang berkenaan dengan memajukan 

warga  usahawan dan peniaga serta penjaja kecil di Bintulu.

D) Bersama dibawah satu bumbung usahawan untuk mengadakan 

aktitivi dan program yang menjurus kepada hubungan erat dan 

satu hati dikalangan usahawan, peniaga dan penjaja kecil di 

Bintulu.

Memorandum telah ditandatangani bersama oleh Pn Simba Entili mewakili PPK1MS dan Pengeran Hj Merais Bin Pengeran Hj Ismail mewakili PUKB



Mengambil foto bersama datuk John Sikie Tayai

Turut hadir dalam Perasmian Program tersebut ialah Yang Berhormat Ir Majang Rengie, ADUN  N.70 Samalaju dan Ir Christopher Gira Samabang ADUN N59. Tamin.

Pihak Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil 1Malaysia Sarawak (PPK1MS) mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih atas sokongan pihak Yang berhormat.

No comments:

Post a Comment