Sunday 12 April 2020

Kaedah dan Idea - Bazaar Ramadhan tanpa keluar rumah/ (e-Bazaar)


Pembatalan Bazaar Ramadhan 2020 memberi peluang kepada usahawan-usahawan untuk berfikir mencari jalan alternatif bagaimana untuk berniaga dalam mengharungi wabak Covid19.

Terdapat pelbagai idea dan kaedah untuk difikirkan dan dipraktikkan bagi melakukan jualan juadah dan keperluan menggunakan jalur atas talian. (online) - rujukan lanjut dan terimakasih blog ordersini.

 

1. ORDER & HANTAR - TEMPAHAN DAN HANTAR KEPADA PELANGGAN.



Tiada pilihan lain yang boleh digunakan oleh peniaga kecuali menggunakan cara order dan hantar makanan. Cara ini sama seperti buka gerai di Bazaar juga , cuma peniaga yang pergi menghantar makanan ke rumah pembeli atau pelanggan.


 


Namun untuk lakukan proses ini, ianya memerlukan Standard Operation Procedure (SOP) yang ketat untuk mengelakkan kerugian. Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian terutamanya cara pembayaran, tempoh tempahan dan cara penghantaran dibuat. 

Terdapat juga kemungkinan perbuatan khianat dimana tempahan palsu dibuat. Tempahan daripada orang awam perlu disahkan sebaik mungkin untuk mengelak kerugian.




2. MULA SEKARANG & ATUR JADUAL


Mulakan sekarang, latih diri. Jangan tunggu bazar bermula baru nak mula buat. Anda perlu buat sekarang untuk buat SOP sendiri.

Untuk perniagaan online, anda perlukan jadual pembelian barang mentah, jadual tempahan, sistem tempahan dan jadual penghantaran yang teratur untuk pastikan semua proses ini berjalan lancar.


Management Accounting Outsourcing | MIS Services - Finsmart
 Jadualkan penghasilan produk anda
 

Johorbahru | FAMA perkasa jualan atas talian - 'Covid-19'

 Belian bahan mentah yang terancang

Jika anda tunggu ramadhan bermula, ianya sudah terlambat. Anda perlu bermula hari ini dan biasakan diri dengan suasana perniagaan baru sebelum tiba Ramadhan. 
Pastikan anda buat catatan dan sediakan jadual serta SOP dari pagi sampai penghantaran makanan kepada pembeli.



3. ORDER SEHARI AWAL

Buat perancangan rapi. Untuk memudahkan anda menyediakan bekalan bahan mentah serta mengelakkan kerugian, anda perlu ambil order sehari awal. Tempahan yang dibuat sepanjang hari ini akan dihantar pada keesokan hari. Jika makanan anda mudah untuk disediakan, anda boleh buka tempahan sehingga jam 3 petang dan penghantaran dibuat pada hari yang sama.



Ianya terpulang kepada jenis makanan yang anda jual. Jika ianya mudah untuk disiapkan, anda boleh buka sehingga tengahari hari yang sama. Jika makanan tersebut sukar untuk disiapkan, maka anda perlu buka tempahan sehari awal.

Jika tempahan dibuat sehari awal, anda lebih kurang risiko untuk kerugian. Berapa jumlah order yang anda terima, anda boleh masak mengikut jumlah tersebut & hantar pada petangnya.




4. BAYAR TERUS

Seeloknya JANGAN buat pembayaran tunai semasa penghantaran (Cash on delivery). Ianya berisiko untuk anda dan perniagaan anda kerana jika pembeli tidak muncul semasa penghantaran atau batalkan tempahan secara tiba-tiba, anda tidak akan menerima bayaran jika anda mahu mereka bayar secara cash.

Why no cash-on-delivery offered? – Real Whey 
Sebaiknya TIADA Cash On Develry


 Sarawak Pay Apk Download latest android version 2.3.6- my.gov ...
Bayar terus melalui kaedah bayaran atas talian


Pembayaran atas talian lebih mudah. Terdapat pelbagai kaedah bayaran seperti Sarawak PAy, Bank Transfer dan sebagainya. Mereka buat tempahan dan terus kepilkan resit untuk anda. Jika anda boleh sediakan payment gateway, lebih mudah. Pembayaran dijamin 100% dibuat untuk makanan anda.




5. SISTEM TEMPAHAN

Anda perlukan sistem untuk memudahkan pengurusan tempahan yang diterima. Pembeli boleh bayar dengan mudah, anda boleh uruskannya dengan mudah.
 



 Platform e bazaar di Facebook

Terdapat banyak platform dalam Facebook di internat untuk anda mendaftar diri. Anda boleh masukkan produk makanan anda tanpa had. Dan pembeli  juga boleh beli tanpa had. Mereka boleh beli sebanyak mana yang mereka mahu dan anda juga boleh jual sebanyak mana produk yang anda mahu.

 Norbaini Cookies” minta pemborong buat tempahan awal sebelum ...


Sistem platform FB ini akan memudahkan anda untuk membuat penghantaran kepada alamat yang telah dimasukkan secara pm (personal message). Selepas anda menghantar makanan, anda hanya perlu tandakan tempahan tersebut sebagai ‘selesai’ atau ‘dihantar’.

Sales record book – Doris & Fred

Setiap hari, anda boleh lihat laporan jualan yang anda telah buat. Buat rekod untuk anda sendiri agar mudah anda mengurus perniagaan anda.

Pukka Pad, Duplicate Order Book (NCR) 50 Sets - 137x203mm - Zentesi 

Sediakan Resit atau DO (Delivery order) utk pelanggan. Boleh beli dikedai buku. Notifikasi whatsapp juga dihantar kepada pembeli berkenaan tempahan yang dibuat.



6. BUAT GROUP PEMBELI (Whatsapp / Telegram etc)
Anda boleh sediakan group whatsapp atau telegram khas untuk pembeli anda. Setiap kali ada tempahan baru, masukkan mereka ke dalam group pembeli. Orang yang pernah membeli dan sukakan produk anda, mereka cenderung untuk membeli di tempat yang sama sahaja.

 Siap-siap 3 Hari Lagi, Ini Daftar Ponsel yang Tak Bisa Pakai ...

Itu ialah lumrah psikologi dalam jual beli. Sekali mereka suka, mereka akan terus sukakannya. Perkara ini juga berlaku di bazaar ramadhan. Orang akan pergi ke kedai yang pernah mereka beli sahaja.
Group whatsapp menjadi satu medan terbaik untuk anda menerima tempahan tanpa perlu promosikan produk makanan atau menu baru anda. 

Letakkan link anda dalam plattform seperti ini di FB

Anda boleh berikan link group whatsapp tersebut di dalam group komuniti facebook dan sebagainya. Ajak lebih ramai orang masuk ke group whatsapp dan tunjukkan makanan anda di situ.
Semua tempahan perlu dibuat dan dibayar terus secara online (SarawakPay / Bank transfer dsbnya) Ianya lebih memudahkan anda untuk uruskan semua tempahan berbanding buat secara manual.

7. BANTUAN ANAK-ANAK MUDA
Bagi peniaga yang sudah berumur, mereka pastinya kurang gunakan sistem dan tidak pandai uruskan perniagaan atas talian. Maka mereka perlukan bantuan orang muda. Jika ada anak-anak yang pandai gunakan teknologi, gunakan kemahiran mereka untuk uruskan perniagaan.
Jika anda mempunyai ibu bapa yang berniaga di bazaar, bantulah mereka. Gunakan segala kelebihan teknologi yang anda tahu untuk bantu mereka hasilkan pendapatan sepanjang bulan ramadhan.

SELAMAT BERNIAGA CARA BARU.


No comments:

Post a Comment