Friday 10 April 2020

PPPS Menyambut baik penggunaan SarawakPay untuk bantuan Peniaga dan Penjaja


Bantuan Khas RM1500 kepada peniaga-peniaga melalui Sarawak Pay satu tindakan bijak



 1) Saya bagi pihak PPPS (Persatuan Peniaga & Penjaja Sarawak) terlebih dahulu mengucapkan berbanyak-banyak kepada pihak Kerajaan Negeri Sarawak atas keperihatinannya kepada warga penjaja dan peniaga kecil umumnya.


 2) Bantuan khas yang disalurkan kepada warga penjaja dan peniaga kecil melalui Sarawak Pay adalah satu kaedah penyaluran yang terbaik dan ianya boleh menjangkau semua warga penjaja dan peniaga kecil  dan mengelakkan dari berlakunya ketirisan dan agar tidak terpesong dari kumpulan sasar. Satu platform sebegini lebih mudah untuk diuruskan agar tidak berlaku pertindihan. Ini hanya berlaku di Sarawak, tahniah untuk tindakan bijak ini.


 3) Dengan menggunakan kaedah ini, ianya dilihat selari dengan langkah awal perlaksanaan sistem eknomi digital. Penjaja dan peniaga kecil juga boleh berbelanja secara ‘cashless’ dan mereka juga boleh mengeluarkannya melelui bank-bank jika perlu.

4) Kepada mereka yang mempunyai lesen perniagaan dan berdaftar ini mungkin tidak menjadi masalah. Ini mungkin menjadi sedikit kesukaran bagi kebanyakan mereka yang berniaga kecil ditepi jalan, menumpang dikedai-kedai dan berniaga secara sambilan, berniaga dari rumah tidak mempunyai lesen atau berdaftar. 

 Guide to Register Your Property Online in Bangalore – RoofandFloor ...

5) Untuk ini saya cadangkan semua mereka yang menjalankan perniagaan hendaklah mendaftarkan diri dengan pihak berkuasa tempatan PBT seperti BDA, DBKU, MPP, MBKS dan Majlis majlis Daerah di semua Bahagian.  Syarat pendaftaran untuk permulaan ini hendaklah ada sedikit kelonggaran ataupun dipermudahkan kaedah pendaftarannya. Daftar ini akan menjadi rujukan pihak Kerajaan untuk membantu dan juga berguna di masa akan datang.

6) Untuk itu juga sekali lagi saya sarankan agar semua ahli PPPS dan juga seluruh warga penjaja dan peniaga kecil di Negeri Sarawak agak bertindak bijak dan proaktif agar tidak terkecuali dari hasrat Kerajaan untuk memberi bantuan.
Sekian

Mohd Ariffin Bin Abdullah
Presiden
Persatuan Penjaja & Peniaga Sarawak
Ahli Majlis Perunding M3PN (Majlis Perunding Penjaja dan Peniaga Kecil Negeri Sarawak)


No comments:

Post a Comment