Thursday 2 April 2020

Wabak Covid19 mungkin mengubah landskap peniagaan..

Saranan ketua Menteri Sarawak berkenaan Ekonomi Digital kini kian menampakkan impak. Kini perniagaan secara atas talian, wang digital, urusan-urusan perniagaan sudah mula menampakkan satu yang praktikal.

Sejak penularan wabak maut Covid19, segala urusan dalam talian secara digital kini menjadi penting. Bayaran utiliti, bil, belian bekalan makanan, pakaian seeloknya dilakukan secara atas talian. 
Ini akan mengurangkan risiko penularan penyakit yang tidak pernah memilih mangsa sekarang ini.

RAKAN Sarawak (Apr-Jun) 2017 by RAKAN Sarawak - issuu 

Penggunaan wang digital merupakan salah satu cabang Ekonomi Digital yang dicanangkan. Dengan demikian, segala urusan menjadi semakin mudah dan ringkas, selamat.
Tiada sentuhan fizikal.
Masyarakat kini perlu mempersiapkan diri untuk lonjakan ini, satu lanskap baru akan wujud dalam urusan perniagaan setrusnya mendorong kepada Ekonomi Digital.

 
Contoh portal digital yang digunakan

SEB cares - Google Play 上的应用
 Penggunaan portal bayaran utiliti yang memudahkan/


Woman Fearful Of COVID-19 Accidentally Burns RM1,800 In An Attempt ... 
Kurangkan sentuhan fizikal. 
"Kita perlu mencari kaedah baharu untuk meningkatkan pendapatan dan kekayaan luar bandar serta kualiti hidup di kawasan itu. Ekonomi luar bandar tidak hanya berkaitan pertanian, sebaliknya perindustrian, ekonomi digital serta perkhidmatan juga boleh dikembangkan.
"Bagi mencapai matlamat itu, kita berusaha menyediakan kemudahan telekomunikasi hingga ke komuniti terpencil. Ia cabaran besar kepada kita,"- Abg Johari, Ketua menteri Sarawak.


AgroBazaar Online bantu usahawan tani | Harian Metro 
Contoh AgroBazaar - satu inisiatif FAMA
Dari sudut kepenjajaan dan peniaga kecil, urusan perniagaan secara digital adalah satu yang baru yang akan dilalui. Satu lanskap baru perniagaan kini telah wujud dimana penggunaan wang digital, mewujudkan kedai-kedai serta portal niaga secara atas talian. 

BSN Teams up With Sarawak Pay to Serve Rural Communities in ...

Penggunaan bayaran melalui wang digital.
Warga penjaja dan peniaga harus mempersiapkan diri untuk lanskap baru perniagaan ini. Belajar dan terus belajar demi untuk selari dengan keadaan dan kehendak zaman ini.

No comments:

Post a Comment